Sunday 7 August 2011

Falsafah kejurulatihan

Falsafah Kejurulatihan

Peranan jurulatih

  • Pengarah - Mengarah aktiviti
  • Guru - Menyampai pengetahuan dan idea baru
  • Penggerak - Menggerak perlakuan • Pendisiplin - Mewujudkan ganjaran dan dendaan
  • Pengurus - Mengetuai dan mengarah atlet • Agen publisiti - Berhubung dengan media dan orang awam
  • Pekerja sosial - Membimbing, menasihat dan membantu atlet
  • Rakan - Memberi ruang dan masa untuk eratkan perhubungan
  • Saintis - Menganalisis, menilai dan membuat keputusan
  • Pelajar - Mendengar, mempelajari dan berfikir untuk kebaikan diri Selain itu, hubungan antara jurulatih dan atlet juga adalah penting untuk mewujudkan suasana yang baik.

Di antara perkara-perkara yang perlu dititik beratkan adalah:

  • Menjadi contoh yang baik
  • Tidak memalukan atlet
  • Mengekalkan persahabatan yang positif
  • Hormat menghormati
  • Berkomunikasi dengan berkesan
  • Bersikap objektif · Mempunyai alasan bagi setiap arahan
  • Berrtindak sama rata
  • Berlaku adil

Jurulatih yang baik juga harus menjalankan tugas yang tertentu dan di antaranya adalah:

  • Menyediakan program sebelum, semasa dan selepas pertandingan
  • Mengawal dan mengendalikan program latihan
  • Memberi nasihat mengenai latihan
  • Mengelola latihan seimbang
  • Menyimpan rekod atlet
  • Mengendalikan kursus-kursus teknikal
  • Mempengaruhi cara hidup pemain yang berkesan

Untuk menjadikan seseorang jurulatih berjaya menyampaikan segala teknik dan taktik permainan sesuatu sukan, jurulatih perlu:

  • Mengenali diri sendiri tentang 
    • Kekuatan dan kelemahan diri
    • Kejayaan yang diperolehi
    • Kekecewaan yang dialami
    • Ilmu pengetahuan dan pengalaman
  • Mengenali atlet sendiri 
    • Perlu mengenali atlet dari segi pencapaian, komitmen, objektif, kecerdasan dan emosi, pemikiran, rakan dan keluarga,  pemakanan,kesihatan dan masalah diri.
    • Mengenalpasti bakat dan mengasah bakat
    • Membataskan hubungan jurutatih-atlet
  • Pengetahuan tentang sukan yang diceburi 
    • Meningkatkan pengetahuan tentang permainan, teknik, tektik dan strategi sukan yang diceburi.
  • Sifat-sifat jurulatih yang baik 
    • Berpersonaliti
    • Stabil emosi
    • Tegas & berani
    • Yakin diri
    • Berobjektif
    • Demokratik
    • Berfikiran terbuka dan jujur
    • Fleksibel
    • Futuristik
    • Rasional
    • Kreatif
    • Boleh menyesuaikan diri
    • Berfalsafah
    • Komited

Jurulatih yang baik juga perlu berpengetahuan dan berkebolehan tentang

  • teknik dan taktik permainan
  • pembinaan program latihan
  • kaedah pengajaran, menganalisis dan menilai permainan
  • struktur dan organ badan (anatomi)
  • fungsi kesan tubuh manusia (fisiologi)
  • kesan pemakanan terhadap attet
  • pencegahan dan rawatan kecederaan
  • proses dan reaksi pembelajaran motor
  • psikologi kemanusiaan dan sosial

Gaya-Gaya Kejurulatihan Setiap jurulatih mempunyai daya kepimpinan tersendiri. Ia berbeza di antara seorang jurulatih dengan jurulatih yang lain. Terdapat beberapa jenis sifat kepimpinan yang menonjolkan gaya seorang jurulatih. Gaya-gaya ini juga biasanya dipengaruhi oleh falsafah yang dipegang oleh jurulatih itu sendiri. Di antara gaya-gaya yang biasa dikenalpasti ialah:

  • Autokratik – kepimpinan yang berpusat kepada jurulatih
  • Demokratik – kepimpinan yang menekankan kepada proses dua hala
  • Laisser-faire – kepimpinan yang banyak memberi kebebasan kepada pemain untuk membuat keputusan.

No comments:

Post a Comment